Co je to KPI?
KPI = Key Performence Indikators. Česky Klíčové ukazatele výkonnosti. Ukazatele se vyhodnocují na základě předem stanovených cílů. Pomáhají určit úspěšnost vykonaných aktivit ve firmě.
Příklady využití KPI ukazatelů
S KPI se můžete setkat např.:
- v logistice (doba expedice zboží, naskladnění apod),
- ekonomické ukazatele (tržby, zisk, náklady, marže apod.),
- spokojenost zákazníka (zpětná vazba, opakované nákupy, řešení požadavků na podpoře),
- v on-line marketingu.
KPI ukazatele v on-line marketingu
KPI ukazatele se liší dle stanovené strategie a cílů kampaně:
- Zvýšení povědomí o značce:
- Obsahová strategie:
- kvalitu návštěvnosti určíme např. přes Čas strávený na stránce, Bounce Rate, Počet projitých stránek na návštěvníka apod.
- Prodej – navýšení zisku:
- důležité je PNO, výše tržeb, CPA (cena za konverzi), ROI (návratnost investice do reklamy), Průměrná cena objednávky, případně Konverzní poměr.
- Ostatní ukazatele – příklady:
- např. počet zaindexovaných stránek, počet produktů v XML feedu, počet fanoušků na Facebooku aj.
Vyhodnocování KPI
Úspěšnost plnění KPI vyhodnocujeme pomocí tzv. KPI reportů, kde sledujeme stanovené metriky. Report také ukazuje vývoj v čase, meziroční a meziměsíční srovnání. Je tak možnost sledovat, zda vykonané činnosti vedou k lepšímu nebo horšímu výsledku.
Součástí reportu může být i seznam vykonaných kroků (nová PPC kampaň, zavedení dopravy zdarma aj.) a plán na další měsíc.
Doplňující zdroje
- Článek Přehled pro vyhodnocování KPI.
- Michal Krutiš – Základní metriky (KPI) online marketingu #122.
- RobertNěmec.com – Klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) – jak sledovat to nejdůležitější.
- Adam Jurák – Měsíční KPI report pro e-shop.