Co je to konverze a mikrokonverze?
Jak zjistit, zda se reklama vyplácí? Měřit.
Měřit nejen hlavní konverze, ale i mikrokonverze – dílčí kroky nebo krůčky, kdy se z návštěvníká stává pomalu zákazník.
Co je to konverze?
Pro jednodušší pochopení si můžeme konverzi definovat jako okamžik, kdy se z pouhého návštěvníka stává zákazník. Nejčastějším typem konverze je, pokud zákazník učiní objednávku např. v e-shopu.
Příklady konverze
- realizace objednávky
- registrace zákazníka
- odeslání poptávkového formuláře
Co je to mikrokonverze?
Kroky, nebo-li vedlejší cíle, které pomáhají k dosažení konverze. Mikrokonverze jsou velmi často podceňované a přitom jsou to drobné krůčky k makrokonverzi.
Jsou to okamžiky, které nám umožňují komunikovat s budoucím zákazníkem. A to třeba i pouhou pasivní komunikací. Budujeme tím důvěru, aniž by u nás zákazník zatím nakoupil. Zároveň jsou mikrokonverze důležité pokud je nákupní cyklus dlouhodobého charakteru. S budoucím zákazníkem si postupně budujeme vztah.
Příklady mikrokonverze
Jedná se např. o:
- zobrazení kontkatní stránky,
- registrace do newslettru,
- přihlášení se k RSS odběru,
- použití Livechatu,
- přihlášení se k fanouškovství Facebook stránky,
- stažení ceníku, produktového listu.
Dělení konverzí
Dle prostředí:
- On-line konverze – konverze např. v e-shopu, z newslettru.
Ty se velmi dobře měří. - Off-line konverze – v reálném prostředí, např. kamenná prodejna, telefonický hovor, papírový leták.
- mohl by vás zajímat pojem
Dle vlivu na konečný výsledek:
- Přímá konverze – konverze z posledního zdroje.
- Asistovaná konverze – než zákazník dokončil nákupní cyklus, mohl přijít i z několika různých zdrojů (PPC reklama, newsletter, výsledek vyhledávače), je dobré „část“ konverze připočítat i spolupodílejícím se zdrojům na výsledné konverzi.
- Mohl by vás zajímat pojem Měření konverzí.
- Atribuce a atribuční modely.
Stanovení konverzí vychází z obchodní a marketingové strategie. Samotná konverze (makro i mikro) patří do KPI ukazatelů, které je třeba sledovat. Vývoj plnění konverzí se sleduje v KPI reportech.