Co je to UTM a UTM parametry?
UTM – Urching Tracking Module – nebo-li měřící kód v URL adrese, který umožňuje sledovat, odkud zákazníci přišli.
Používá se pro generování údajů v Google Analytics (GA).
Jednou z výhod on-line marketingu je, že umožňuje měřit efektivitu, vyhodnocovat, jak fungují marketingové kanály. Je ale třeba, krmit GA těmi správnými daty.
UTM parametry
Povinné (hlavní) parametry
Musíte je uvést vždy a všude.
UTM_source
Zdroj návštěv. Tedy web (doména), ze kterého návštěvník přišel. Např. Google, Seznam, Facebook, Zbozi.cz, Obrazky.cz, či Heureka.cz se svými poddoménami. Patří sem i (direct), což je přímá návštěvnost. Uživatel zadal doménu vašeho webu přímo do prohlížeče.
UTM_medium
Typ marketingového kanálu. Tedy například:
- Přirozená návštěvnost – organic. Návštěvník přišel z neplaceného výsledku vyhledávání, z vyhledávačů.
- Placená návštěvnost – cpc. Návštěvník přišel přes PPC reklamu, ať už z Skliku, Google Ads, nebo Facebooku.
- Odkaz – referral. Návštěvník přišel přes odkaz na jiném webu.
- Email. Návštěvník přišel z newsletteru.
- a další.
V Google Analytics pak v přehledu Akvizice -> Veškerá návštěvnost -> Zdroj / médium vidíte pěkně odkud návtěvníci chodí, jak se chovají, ale i jak utrácejí apod.
Nepovinné parametry
UTM_campaign
Název reklamní kampaně. Nejčastěji se využívá v Skliku, Google Ads a Facebooku, kde je to povinnost. Ideálně si ale označte i newsletterovou kampaň, či příspěvek na Facebooku. Lépe se vám pak bude vyhodnocovat.
UTM_content
Název reklamy. Využíváte-li automatické značkování v PPC systémech (Sklik, Google Ads), zaznamenává se vám Titulek (nadpis) inzerátu v reklamě.
UTM_term
Klíčové slovo použité v reklamě.
Tagování (značkování) prakticky
Nastavte si metodiku. Dodržujte ji. Tagujte vždy stejně. Tam, kde to jde, používejte Automatické tagování. Ti zkušenější to již vyřešili za nás.
Pomožte si. Využívejte např. URL Builder, která vám vytvoří URL rovnou s trackovacím kódem.
Tagování v PPC systémech
V Sklik a Google Ads si zapněte Automatické značkování.
Pozor: Zatímco v Google Ads je Automatické tagování zaplé defaultně od založení účtu, v Skliku jej musíte zapnout.
Samostatnou kapitolou je Facebook. Musíte tagovat (automat zatím FB neumí). Ať už PPC reklamu (Facebook Ads), tak příspěvky. Jinak v Google Analytics nerozklíčujete, kdo přišel z placené reklamy, kdo z příspěvku, kdo z FB stránky.
Tagování v ostatních zdrojích
Značkujte v článcích, newsletterových kampaních, při přesměrování na doménách, v příspěvcích (nejen Facebook, ale třeba i Twitter). Čím přesnější budete, tím lépe vyhodnotíte svoji práci.
Další zdroje
- Lukáš Krejča – UTM parametry – měřte, co to jde!
- MladýPodnikatel.cz – Proč a jak používat UTM parametry? Radil Zdeněk Hejnák
- Sklik – Automatické tagování cílových URL