Co je to AIDA model?
AIDA = proces marketingového působení, který vede spotřebitele ke koupi a proměně v zákazníka.
Jde o stupňovitý model, který popisuje optimální zásah reklamy.
Etapy AIDA modelu
AIDA se skládá ze 4 etap:
- A – Attention – upoutání pozornosti.
- I – Interest – vyvolání zájmu o produkt.
- D – Desire – vyvolání touhy vlastnit produkt.
- A – Action – akce – samotný nákup.
- Případně ještě S – Satisfaction. Spokojenost s produktem, opětovný nákup a doporučení ostatním.
V praxi je třeba odhalit, která ze 4 etap u produktu nefunguje.
Pokud selhává první fáze, lidé o produktu nevědí, je třeba zvýšit povědomí o značce. Aby po výrobku začali lidé toužit, musí vědět, že uspokojí jejich potřeby, nebo jim vyřeší problém. Na uživatele, kteří již mají o produkt zájem, velmi dobře funguje PPC reklama ve vyhledávání.
Podobný model je ADAM, který I zaměňuje za M (memory) a vyzdvihuje důležitost zapamatování.
Další zdroje
- Pro důkladné prostudování AIDA modelu doporučuji zahraniční zdroj SmartInsights – The AIDA Model.
- Dobře poslouží i článek od našich slovenských sousedů IT LEARNING – Marketingová komunikácia v praxi. Využite metódu AIDA!.