Co je to archetyp?
Archetypy jsou již od nepaměti součástí bájí, pověstí a mýtů. Každá postava z pověsti je spojená s nějakým archetypem.
Zjednodušeně řečeno – archetyp je vlastnost typická pro danou postavu.
Příklady archetypů
- Hrdina: odvážné chování,
- Pečovatel: stará se o ostatní,
- Objevitel: udržuje si nezávislost,
- Kouzelník: vytváří proměnu.
Celkem je archetypů 12. Mohou se mezi sebou překrývat, ale 1 postava musí být dominantní.
Využití archetypu v marketingu
Lidé mají rádi symboly a ještě více příběhy. V dnešní době, kdy jsou produkty mezi sebou těžko rozeznatelné a nabídka převyšuje poptávku, je důležitý příběh. Tedy jasná a srozumitelná komunikace naší značky.
Příklad archetypu v marketingu
Značka XY je symbolem péče. Marketingová komunikace tedy zdůrazňuje:
- Zákaznickou podporu a servis.
- Ochranu zákazníků přes újmou, bezpečí.
- Ukázka velkorysého chování.
Značka YZ je symbolem rizika a hrdinství:
- Udělejte to hned.
- Nebojte se.
- Život je krátký. Neztrácejte čas.