Co je to marketingový mix?
Marketingový mix je soubor aktivit, které firma vyvíjí, aby v potencionálních zákaznících vyvolala potřebu produkt vlastnit. Dosahuje toho propagací, nabídkou správných produktů za dobrou cenu a samotnou cestou k zákazníkovi.
4P v marketingovém mixu
- Product (produkt). Kromě samotného výrobku se jedná např. o obal, design, záruku, služby s produktem spojené, užitek, či značku.
- Price (cena). Cena, která by měla odrážet náklady spojené s výrobou, logistikou apod. Patří sem i slevy, možnosti úvěru, množstevní apod.
- Place (místo). Kde a jak se produkt dostane k zákazníkovi. Zahrnuje tedy logistiku, způsoby dopravy, kamennou prodejnu apod.
- Promotion (propagace). Zvitelnění produktu:
- formou off-line reklamy – tištěná média, reklama v televizi, v rozhlase, billboardy u silnice apod.
- formou on-line reklamy – PPC reklama, sociální sítě, zbožové srovnávače, e-mailing a další.
Používání marketingové mixu
Marketingový mix může pomoci např. v situaci, kdy se produkt neprodává. Potom je potřeba se zamyslet, v čem může být problém:
- Máme dobrou cenu? Nejsme výrazně draží než konkurence?
- Přináší produkt užitek pro cílovou skupinu?
- Je produkt skladem, případně v rozumné dostupnosti?
- Pokud jsou zbylé 3P v pořádku, je dobré se zamyslet nad tím, zda je propagace dostatečná.
Další zdroje
- RobertNěmec.com – Marketingový mix – jeho rozbor, možnosti využití a problémy.
- Magdalena Čevelová – Co je marketingový mix.