Co je to PNO?
PNO – Podíl nákladů na obratu. Měří se v procentech. Dodržení stanoveného PNO je jedním z velmi častých KPI u výkonnostních kampaní.
Výpočet PNO
PNO = náklady / obrat* 100 [%]
PNO tedy říká, kolik procent ze získaných tržeb vyčerpaly náklady na reklamu. Velmi obecně tedy platí, čím menší číslo, tím lépe.
Příklad:
Pokud jste za reklamní kampaň utratili 1 000 Kč a přinesla vám tržby v hodnotě 10 000 Kč, PNO je 10 %.
Co potřebujete znát?
- Především marži na produktech (rabat). Vyplatí se vám inzerovat při PNO 10 %?
- V ideálním případě jsou do marže započítané i náklady na správu kampaní.
- Pokud budeme hodně důslední, promítneme i další náklady spojené s prodejem:
- Logistika.
- Náklady na sklad.
- Balení.
- Atd.
Kde všude se s PNO můžeme setkat?
Příklady:
- Sklik, Zboží – tedy u služeb Seznamu, ve statistických přehledech.
- Heureka.
- Google Ads. Musíte si přidat Vlastní sloupec. Nezapomeňte formát sloupce zvolit Procento.
- Google Analytics, Google Data Studio – musíte doměřovat náklady a vytvořit si vlastní metriky.
Úskalí
Nepřesné měření
Nepočítejte s tím, že vše doměříte na 100 %. Museli byste znát nejen všechny náklady spojené s prodejem, ale i marže až na úrovně jednotlivých produktů. Berte tedy PNO spíše jako orientační číslo.
Měření s daní a bez daně
Pozor na to, ať nemýcháte jablka a hrušky. Náklady ve většině případů měříte bez DPH ve všech systémech. Tržby pak v jednotlivých přehledech různě. Stejně tak náklady na dopravu.
Nezapomeňte vždy vyhodnocovat se stejnou sazbou. Buď vše s DPH, nebo bez.