Co je to SEM marketing?
SEM = zkratka z anglického Search Engine Marketing. Tedy marketing v internetových vyhledávačích. Jedná se o obrácený postup k tradiční reklamě. Není agresivní a dává uživatelům přesně to, co hledají. Cílem je tedy být vidět ve vyhledávačích a získat tak konverze.
Do stránky s výsledky vyhledávaní se lze dostat jak s placenými, tak s přirozenými výsledky vyhledávání.
Rozdělení Search Engine Marketingu
PPC reklama
Placené výsledky vyhledávání.
Výhody
- Inzeráty obvykle běží ještě v den nasazení.
- Rychlý sběr dat pomocí vyhledávacích dotazů, umístění.
- Snadné vyhodnocování díky měření konverzí.
Nevýhody
- V den, kdy vypnete kampaň, nebo vyčerpáte kredit, okamžitě ze SERP mizíte.
- Při špatném nastavení kampaně můžete okamžitě vyčerpat spoustu peněz bez jakéhokoliv užitku.
Optimalizace pro vyhledávače (SEO)
Přirozené (organické) výsledky vyhledávání.
Výhody
- Návštěvnost, která je zdarma.
- Dlouhodobé výsledky bez nákladů na placené systémy.
Nevýhody
- Práce na SEO se projeví až za delší čas.
- Nelze nijak zaručit pozici. Např. díky změně algoritmu můžete ze dne na den propadnout o několik stránek níže.
- Je třeba si ohlídat, které stránky se nemají indexovat. K tomu se používá robots.txt.
Nezapomínat na hinty
Do SERP se propisují i výsledky ze Zboží.cz, Firmy.cz, či obrázků. Nezapomínejte na to.
Spolupráce PPC a SEO
Ideální je kombinace reklamy a práce na SEO. Data z PPC mohou pomoci k optimalizaci a vzniku nových cílových stránek a naopak.
Propojte Search Console s Google Analytics. Získáte přehled placeného vs. organického vyhledávání. Pomůže vám hledat např. příležitosti k inzerci (na co jsem vidět v přirozeném vyhledávání, ale nemám na to reklamu).
Další zdroje
- Robert Němec – Search Engine Marketing (SEM) – váš efektivní marketing ve vyhledávačích.
- Wikipedia.org – Search Engine Marketing.