Co je to SWOT analýza?
SWOT = Strenghts, Weaknesses, Opportunities a Threats. Tedy Silné stránky, Slabé stránky, Příležitosti a Hrozby. Používá se ke zjištění stavu projektu.
SWOT analýza – příklady
SWOT analýza je matice, do které se zapisují silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby.
Silné stránky
Něco, co můžeme ovlivnit. Jsme v tom dobří. Silnou stránkou může být např.:
- kvalitní a vzdělaní zaměstnanci,
- moderní a responzivní web, před který chodí velké množství poptávek,
- dobré vztahy s dodavateli.
Slabé stránky
Opět můžeme ovlivnit. V tomto případě negativně.
Příklady slabých stránek:
- zaměstnanci bez motivace, kteří špatně odvádějí práci,
- zastaralý a nedůvěryhodný firemní web,
- špatné vztahy s dodavateli.
Příležitosti
Nemůžeme přímo ovlivnit.
Jedná se např. o:
- expanzi na nový trh,
- menší konkurenční prostředí,
- nové technologie.
Hrozby
Nemůžeme přímo ovlivnit. Hrozby mohou nastat a negativně ovlivnit fungování projektu.
Jedná se např. o:
- vstup nové konkurence,
- lepší technologie konkurence,
- ukončení spolupráce ze strany dodavatele.
Závěr
SWOT analýza je velmi důležitým marketingovým nástrojem. Často je součástí dlouhodobého strategického plánování firmy.
Další zdroje
- MladýPodnikatel.cz – Co to je SWOT analýza? A k čemu slouží?
- MarketingMind – SWOT analýza.
- Vlastnícesta.cz – Nejčastější chyby při tvorbě SWOT analýzy.